Şoferii de camioane: aceleaşi drepturi şi obligaţii, aceleaşi sancţiuni

Şoferii de camioane: aceleaşi drepturi şi obligaţii, aceleaşi sancţiuni (14.05.2010 13:03) Şoferii de camioane: aceleaşi drepturi şi obligaţii, aceleaşi sancţiuni

Ştiaţi că amenzile primite de şoferii de camioane pentru aceleaşi infracţiuni variază foarte mult de la un stat membru la altul? Eurodeputaţii cer stabilirea unor sancţiuni clare şi comparabile pentru orice tip de infracţiune, indiferent de statul în care a avut loc. „Aceste divergenţe cauzează probleme majore transfrontaliere", a declarat eurodeputata Hella Ranner (Grupul Partidului Popular European (Creştin Democrat), Austria), care a întocmit raportul. Votul în plen va avea loc marţi 18 mai.

Pentru acelaşi tip de infracţiune, amenzile pot varia enorm de la un stat membru al UE la altul, de la 58.23 de euro în Malta la 5000 de euro în Austria, Cipru, Germania sau Irlanda.

Un şofer de camion care va depăşi cu peste două ore timpul permis de conducere va primi o amendă de 400 de euro în Grecia şi de 4600 de euro în Spania. În cazul în care va modifica tahograful (dispozitiv pentru măsurarea vitezei si timpului), şoferul riscă un an de închisoare şi o amendă de 30.000 de euro în Franţa, respectiv o amendă de 586 de euro în Lituania.

Care este cauza acestor diferenţe?

Din punctul de vedere al doamnei Ranner, sistemele de penalizări au evoluta diferit de-a lungul timpului, „aceste diferenţe fiind explicate de factorii economici şi geografici, precum şi de politicile diferite ale statelor membre în ceea ce priveşte securitatea rutieră".

Comisia PE pentru Transport a cerut guvernelor UE să găsească modalităţi legislative şi practice pentru a reduce diferenţele legate de penalităţile aplicate. Comisia ar dori introducerea unor sancţiuni maxime şi minime şi clasificarea tuturor infracţiunilor pe categorii.

„Aceste divergenţe cauzează probleme majore transfrontaliere şi au un impact asupra funcţionării corecte a pieţei interne şi a siguranţei rutiere. Raportul propune soluţii pentru aceste probleme, prin armonizarea sistemelor de sancţiuni, clasificarea amenzilor pe categorii şi introducerea unui sistem de control. [...] Avem nevoie de o mai bună coordonare la nivel european", a încheiat doamna Ranner.

Proiectul de raport a fost aprobat de către Comisia pentru transport pe 28 aprilie, urmând să fie dezbătut şi votat în plen pe 18 mai.