Ieri, 9 septembrie, rețeaua Eurydice a Comisiei Europene a publicat un raport intitulat „Educația și formarea adulților în Europa: crearea de parcursuri incluzive către competențe și calificări”.
Raportul examinează abordările actuale de promovare a învățării pe tot parcursul vieții, cu un accent deosebit pe politicile și măsurile de sprijinire a accesului adulților cu un nivel scăzut de competențe și calificări la oportunitățile de învățare. Acesta analizează 42 de sisteme de educație și formare din 37 de țări europene.
Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat: Această pandemie a demonstrat că mulți adulți nu au competențe de bază adecvate. În special, a scos la iveală un important decalaj digital în rândul populației adulte. Este esențial să se creeze sistematic oportunități de învățare care să le permită oamenilor să își amelioreze competențele de bază în orice etapă a vieții. De asemenea, trebuie să abordăm fragmentarea sectorului educației adulților, astfel încât adulții să poată parcurge cu ușurință etape de tranziție între diferite tipuri și forme de educație.
Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat: Pentru a ne adapta la lumea muncii, aflată într-un proces rapid de schimbare, trebuie să ne concentrăm atenția și resursele asupra învățării pe tot parcursul vieții. Până în 2030, dorim ca cel puțin 60 % dintre adulții din UE să participe la cursuri de formare în fiecare an. Liderii UE au salutat această ambiție, iar planurile lor naționale de redresare și reziliență includ investiții mari în perfecționarea și recalificarea adulților. Împreună cu partenerii sociali și cu toate părțile interesate, trebuie să le asigurăm accesul la oportunitățile de învățare în special persoanelor care ar beneficia cel mai mult în urma perfecționării și recalificării. Acest aspect este esențial pentru inițiativa privind parcursurile de actualizare a competențelor, care acordă o atenție deosebită persoanelor celor mai vulnerabile.
În plus față de examinarea modului în care inițiativele privind educația și formarea adulților sunt coordonate la nivel național, raportul prezintă și o cartografiere unică a programelor de educație și formare destinate adulților finanțate și cofinanțate din fonduri publice, precum și a orientărilor și măsurilor de sprijin existente pentru cei mai puțin calificați. Rețeaua Eurydice este formată din unități naționale din țările europene și este coordonată de Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură.