Democrația europeană: Comisia prezintă noi acte legislative privind publicitatea politică, drepturile electorale și finanțarea partidelor

Comisia Europeană a prezentat astăzi, 25 noiembrie, o propunere privind transparența și direcționarea publicității politice, în cadrul măsurilor menite să protejeze integritatea alegerilor și dezbaterea democratică deschisă.

Conform normelor propuse, orice anunț publicitar politic ar trebui să fie marcat în mod clar ca atare și să furnizeze publicului informații, cum ar fi cine și cât a plătit pentru el. Tehnicile de direcționare și amplificare în materie de politică ar trebui să fie explicate public la un nivel de detaliere fără precedent și să fie interzise dacă utilizează date cu caracter personal sensibile fără consimțământul explicit al persoanei vizate. Comisia propune, de asemenea, actualizarea normelor în vigoare ale UE privind „cetățenii mobili” ai UE și dreptul lor de a vota la alegerile europene și locale, precum și a normelor privind partidele și fundațiile politice europene.

Norme clare privind transparența și direcționarea publicității politice

Odată cu tranziția digitală aflată în curs, cetățenii trebuie să își poată da seama cu ușurință dacă privesc – atât offline, cât și online – un conținut politic plătit și să participe la dezbateri deschise, care să nu fie afectate de dezinformare, interferențe și manipulare. Cetățenii ar trebui să poată vedea în mod clar cine și de ce a sponsorizat un anunț publicitar politic. Printre principalele măsuri prevăzute în regulamentul propus privind transparența și direcționarea publicității politice se numără și următoarele:

  • domeniul de aplicare: publicitatea politică va cuprinde publicitatea pe care și-o face un actor politic și publicitatea pentru sau în numele unui actor politic, precum și așa-numita publicitate tematică, susceptibile să influențeze rezultatul unor alegeri sau ale unui referendum, un proces legislativ sau de reglementare ori comportamentul de vot;
  • anunțuri menite să asigure transparența: publicitatea politică plătită trebuie să fie marcată în mod clar și să furnizeze o serie de informații-cheie, printre care numele sponsorului, afișat vizibil, și o notificare menită să asigure transparența care să fie ușor de accesat și să precizeze (1) suma cheltuită pentru publicitatea politică, (2) proveniența fondurilor utilizate și (3) legătura dintre publicitate și alegerile sau referendumurile relevante;
  • condiții stricte pentru direcționare și amplificare: vor fi interzise tehnicile de direcționare și amplificare în materie de politică ce utilizează sau deduc date cu caracter personal sensibile, cum ar fi originea etnică, convingerile religioase sau orientarea sexuală. Aceste tehnici vor fi autorizate numai după obținerea unui consimțământ explicit din partea persoanei vizate. Direcționarea ar putea fi permisă, de asemenea, în contextul activităților legitime ale fundațiilor, asociațiilor sau organismelor non-profit cu scop politic, filozofic, religios sau sindical, atunci când vizează propriii membri. Pentru prima dată va fi obligatoriu să se includă în anunțurile publicitare informații clare care să arate pe baza căror elemente este vizată persoana în cauză și să se publice, printre altele, grupurile de persoane care au fost vizate, criteriile aplicate și instrumentele sau metodele de amplificare utilizate. Organizațiile care recurg la tehnici de direcționare și amplificare în materie de politică vor trebui să adopte, să aplice și să facă publică o politică internă privind utilizarea acestor tehnici. Pentru ca publicitatea politică să poată fi publicată, aceasta trebuie să îndeplinească toate cerințele în materie de transparență;
  • impunerea de amenzi în cazul încălcării normelor: statele membre vor avea obligația de a introduce amenzi eficace, proporționale și disuasive în cazul în care sunt încălcate normele privind transparența publicității politice. Conform regulamentului propus, autoritățile naționale pentru protecția datelor vor monitoriza în mod specific utilizarea datelor cu caracter personal în scopuri de direcționare politică și vor avea competența de a impune amenzi în concordanță cu normele UE privind protecția datelor.

​Citiți mai multe despre acest subiect, accesând această pagină

Galerie foto

Scroll to Top
Sari la conținut