Codul de cooperare polițienească: Stimularea cooperării polițienești la nivel transfrontalier pentru consolidarea securității

La 8 decembrie, Comisia propune un cod al UE de cooperare polițienească pentru a consolida cooperarea între autoritățile de aplicare a legii din statele membre și pentru a le oferi polițiștilor din UE instrumente mai moderne de schimb de informații.

Mulți infractori operează transfrontalier, prin urmare polițiștii din UE trebuie să poată colabora rapid și eficient. Codul de cooperare polițienească – care include o recomandare privind cooperarea polițienească operativă și noi norme privind schimbul de informații – va contribui la îmbunătățirea operațiunilor transfrontaliere, va oferi canale și calendare clare pentru schimbul de informații și va conferi un rol mai important agenției Europol. În plus, normele revizuite privind schimbul automatizat de anumite categorii de date vor contribui la stabilirea într-un mod mult mai eficace a unor legături între infracțiuni în cadrul investigațiilor din întreaga UE. Acest lucru va contribui la eliminarea lacunelor existente în materie de informații, va intensifica acțiunile de prevenire, depistare și investigare a infracțiunilor în UE și va promova securitatea tuturor cetățenilor europeni. Tot astăzi, Comisia prezintă și un raport cu privire la progresele generale înregistrate în cadrul Strategiei UE privind o uniune a securității.

Margaritis Schinas, vicepreședinte pentru promovarea modului nostru de viață european, a declarat: „Infractorii nu ar trebui să poată scăpa de poliție deplasându-se pur și simplu într-un alt stat membru. Astăzi propunem norme care să îi ajute pe polițiștii din întreaga UE să colaboreze pentru a-i prinde pe infractori. Prin canalele clare de care va dispune pentru a face schimb de informații, poliția va putea identifica rapid suspecții și colecta informațiile de care are nevoie pentru derularea anchetelor.”

Ylva Johansson, comisarul pentru afaceri interne, a declarat: „Propunerile noastre de astăzi vor rezolva probleme transfrontaliere foarte practice cu care se confruntă zilnic polițiștii din Europa. De exemplu, problema normelor care se aplică în cazul în care poliția trebuie să treacă o frontieră internă pentru a continua să urmărească un infractor. În prezent, poliția se confruntă cu norme naționale diferite și complexe, însă, prin propunerile prezentate astăzi, va putea acționa într-un cadru european clar. Poliția va dispune, de asemenea, de instrumente mai bune pentru a face schimb de informațiile necesare pentru investigații, astfel încât cetățenii să fie protejați de o criminalitate din ce în ce mai sofisticată.”

Printre măsurile propuse se numără:

  • O recomandare privind cooperarea polițienească operativă, care instituie standarde comune pentru cooperarea dintre polițiștii care participă la patrule comune și care își desfășoară activitatea pe teritoriul unui alt stat membru. Se prevede o listă comună a infracțiunilor pentru care se pot derula urmăriri transfrontaliere și se creează instrumente de mesagerie securizate pentru ca polițiștii să comunice cu colegii lor atunci când desfășoară operațiuni în alte țări ale UE. Operațiunile polițienești și anchetele penale rămân în responsabilitatea statelor membre, aceste standarde comune facilitând doar activitatea polițiștilor în alte țări ale UE. Recomandarea va promova, de asemenea, o cultură comună la nivelul UE a activităților polițienești prin formare comună, inclusiv cursuri de limbi străine sau programe de schimb.
  • Noi reguli privind schimbul de informații între autoritățile de aplicare a legii din statele membre: polițiștii dintr-un stat membru ar trebui să poată avea un acces echivalent la informațiile aflate la dispoziția colegilor lor din alt stat membru, în aceleași condiții. Statele membre ar trebui să instituie un punct unic de contact, operațional 24/7, dotat cu personal adecvat și acționând ca un „ghișeu unic” pentru schimbul de informații cu alte țări ale UE. Informațiile solicitate ar trebui să fie puse la dispoziție în termen de 8 ore (pentru cazurile urgente), cu un termen maxim de 7 zile. Aplicația de rețea pentru schimbul securizat de informații (SIENA), gestionată de Europol, ar trebui să devină canalul de comunicare implicit.
  • Norme revizuite privind schimbul automatizat de date pentru cooperarea polițienească în cadrul mecanismului Prüm, pentru a îmbunătăți, a facilita și a accelera schimbul de date și a contribui la identificarea infractorilor. De exemplu, adăugarea de imagini faciale ale suspecților și ale infractorilor condamnați și de caziere judiciare la schimbul automat de date și introducerea unui router central la care să se poată conecta bazele de date naționale, înlocuindu-se astfel multitudinea de conexiuni dintre bazele de date naționale. Europol va fi în măsură, de asemenea, să sprijine statele membre într-un mod mai eficient, verificând datele provenind din țări terțe din bazele de date ale statelor membre, ceea ce va permite identificarea infractorilor cunoscuți de țările din afara UE.

Etapele următoare

În prezent, Parlamentul European și Consiliul trebuie să examineze și să adopte propunerile de directivă privind schimbul de informații și de regulament privind schimbul automatizat de date. Propunerea de recomandare a Consiliului privind cooperarea polițienească operativă este pe masa Consiliului pentru a fi discutată și adoptată, după consultarea Parlamentului European. Recomandarea ar urma să servească ulterior drept bază pentru ca toate statele membre să își actualizeze acordurile naționale sau bilaterale existente.

Context

Într-un spațiu fără controale la frontierele interne, infractorii nu trebuie să poată scăpa de poliție deplasându-se pur și simplu într-un alt stat membru. Potrivit Evaluării privind amenințarea pe care o reprezintă formele grave de criminalitate și criminalitatea organizată în UE, realizată de Europol în 2021, aproape 70 % din rețelele infracționale sunt active în peste 3 state membre. Polițiștii trebuie să poată coopera în mod eficace și sistematic în întreaga UE. În Strategia UE privind o uniune a securității din iulie 2020, Comisia a anunțat propuneri de stimulare a cooperării polițienești, cu scopul de a se asigura că autoritățile de aplicare a legii din întreaga UE pot colabora mai bine într-un cadrul de reglementare modern.

După cum s-a subliniat în Strategia UE de combatere a criminalității organizate din aprilie 2021, cooperarea polițienească solidă și schimburile de informații fără sincope sunt esențiale în lupta împotriva tuturor formelor de criminalitate gravă și a criminalității organizate. Propunerea de astăzi privind Codul de cooperare polițienească concretizează astfel angajamentul asumat în strategie. Facilitarea cooperării polițienești va contribui la stimularea prevenirii, detectării și investigării infracțiunilor în UE. De asemenea, este esențial să se asigure buna funcționare a spațiului Schengen, astfel cum s-a subliniat în strategia din iunie 2021 pentru un spațiu Schengen pe deplin funcțional și rezilient. Cooperarea eficientă a serviciilor de poliție este o modalitate eficace de a aborda amenințările la adresa securității în spațiul Schengen și va contribui la susținerea unui spațiu fără controale la frontierele interne.

Astăzi, Comisia prezintă, de asemenea, un raport cu privire la progresele înregistrate în ultimele 6 luni în cadrul Strategiei UE privind o uniune a securității în direcția construirii unui mediu de securitate adaptat exigențelor viitorului.

Galerie foto

Scroll to Top
Sari la conținut