Conferința se va închide înainte de sfârșitul președinției deținute de Franța de Krzysztof Nowaczek, membru al Secretariatului Comun CoFE
Calendarul Conferinței privind viitorul Europei a fost unul extrem de încărcat, fiind modificat de mai multe ori pe parcursul numeroaselor etape ale activităților preliminare care s-ar succedat de la momentul semnării Declarației comune la data de 10 martie 2021. Următoarea plenară, cu durata de două zile, începe mâine, prin urmare l-am rugat pe dl. Colin Scicluna, Șeful de Cabinet al dnei vicepreședinte Dubravka Šuica, precum și co-președinte al Secretariatului Comun al Conferinței privind viitorul Europei, să ne ofere cele mai noi detalii.
Unde ne aflăm acum, la nouă luni de la începutul Conferinței?
Suntem pe ultima sută de metri. Punctul de plecare este cel care a dat naștere tuturor ideilor: platforma digitală multilingvă. Până acum, aproape 13 000 de idei au fost prezentate și s-au înregistrat aproape 42 000 de participanți. Ne așteptăm la încă și mai multe contribuții pe platforma digitală, în condițiile în care Conferința intră într-o etapă a sa mult mai densă. Încă nu este timpul trecut să vă trimiteți și dvs. ideile și îi invit pe toți colegii din Comisie să-și încurajeze cunoscuții și partenerii să facă același lucru.
Două dintre cele patru Grupuri de dezbatere ale cetățenilor europeni și-au încheiat activitatea cu adoptarea unor recomandări, care vor fi prezentate și discutate în cadrul plenarei Conferinței. Sesiunile finale ale acestor grupuri de dezbatere au fost organizate în format hibrid. Una a avut loc la Florența în perioada 10-12 decembrie 2021 pe tematica democrației, valorilor și drepturilor europene, precum și pe tematica statului de drept și securității, iar cealaltă a avut loc la Natolin/Varșovia în perioada 7-9 ianuarie 2022 pe tema schimbărilor climatice, mediului înconjurător și sănătății. Am participat la activitățile ambelor grupuri de dezbatere și am fost impresionat de dedicația, angajamentul, eforturilor și implicarea personală a celor aproape 400 de cetățeni participanți. Reprezentând diversitatea societăților din UE, acești cetățeni reprezintă cu adevărat spiritul implicării cetățenești.
În paralel, alte câteva grupuri de dezbatere cetățenești naționale ori și-au finalizat activitățile ori le vor finaliza curând.
Ce se va discuta în cadrul următoarei plenare a Conferinței?
De data aceasta, accentul se va pune pe dezbaterea tematicii într-o modalitate interactivă și dinamică. Principalul scop al Plenarei din perioada 21-22 ianuarie este acela de a audia și de a discuta recomandările formulate în cadrul celor două Grupuri de dezbatere ale cetățenilor europeni care deja și-au încheiat activitatea. În cadrul discuțiilor tematice, vor fi avute în vedere și conținutul platformei digitale multilingve, care deja a constituie baza discuțiilor avute în cadrul grupurilor, precum și rezultatele discuțiilor susținute la nivelul grupurilor de dezbatere.
Cele două grupuri de dezbatere ale cetățenilor europeni au formulat în total 90 de recomandări. Discuțiile au fost foarte la obiect și bine țintite. Discuțiile s-au axat pe idei începând de la asigurarea drepturilor animalelor și până la modalități de reformare a sistemului de alegeri în UE.
Ce subiecte sunt preferate de participanți?
Au existat mai multe tendințe. La începutul lunii ianuarie, am constatat că democrația europeană, schimbările climatice și mediul înconjurător, o economie mai puternică, justiția socială și locurile de muncă au continuat să atragă cea mai intensă implicare din partea participanților. A crescut, de asemenea, interesul manifestat față de valori, drepturi, statul de drept și securitate, poziția UE în lume, învățământ, cultură, sport și tineret. De asemenea, este important să menționăm aici faptul că pe platformă sunt binevenite idei pe orice temă în legătură cu care participanții consideră că UE ar avea un rol de jucat.
Care sunt provocările principale cu care v-ați confruntat?
Această activitate este fără precedent. Acest proiect implică un efort comun din partea tuturor celor trei instituții participante, fiecare având propria viziune și propriile metode de lucru. Apoi mai trebuie luate în discuție și aspectele de ordin logistic și operațional ale Conferinței. Gândiți-vă la ce înseamnă să organizezi un eveniment pentru 200 de cetățeni care vorbesc toate limbile din UE, împărțiți în 15 grupuri care activează în paralel și care trebuie să facă în fiecare zi testele COVID. Avem plenare și cu peste 450 de participanți, prezenți în persoană sau online.
Apoi trebui gestionate și interesele părților interesate și ale presei. Trebuie să coordonăm reacția Comisiei, evident alături de colegii de la Secretariatul General și de la celelalte DG-uri. Conlucrăm foarte strâns cu DG Comm pe multe dintre aspectele acestui exercițiu.
Și, evident, în plus față de toate acestea, am și îndatoriri care îmi revin în calitatea mea de șef al cabinetului VP Šuica. Prin urmare, activitatea pare ușor dezordonată, însă cu ajutorul pregătirii temeinice și a muncii în echipă reușim să depășim și aceste aspecte. Am norocul să pot conduce o echipă mică, dar foarte eficientă, de funcționari oficiali ai Comisiei, cu ajutorul căreia pot transpune în practică toate aceste activități.
Ce v-a plăcut la acest proiect?
Pentru mine, din foarte multe puncte de vedere, a fost o experiență care m-a învățat foarte multe. Deja am menționat implicarea activă a cetățenilor. Nivelul de participare este impresionant. Într-adevăr, acești cetățeni sunt adevărații ambasadori ai UE. Ei sunt gata să-și dedice timpul, în special în zilele de weekend, și să-și prezinte ideile, care sunt concrete, cu privire la cum ar trebui să arate Europa în 2050.
În condițiile în care asumarea politică a Conferinței este comună celor trei instituții implicate (consultați caseta de text), interacționez in fiecare zi cu colegii de la Parlamentul European și de la Consiliu. Uneori avem opinii diferite, însă întotdeauna reușim să ajungem la un compromis constructiv. Echipa noastră de suport de la nivelul Secretariatului Comun, alcătuită din colegi de la cele trei instituții, face o treabă excelentă. Nu reușim prea des să vedem colaborări atât de strânse între aceste trei instituții într-un singur proiect, care constituie într-adevăr un model de cooperare interinstituțională.
În cele din urmă, la nivelul Comisiei, activitatea din cadrul Conferinței facilitează și îmbunătățește cooperarea pe toate planurile, creând noi punți între cetățeni și instituții. Cooperăm cu toate DG-urile, pentru că în timpul Conferinței se discută toate temele.
Care sunt etapele următoare și cum se va finaliza Conferința?
Conform calendarului de lucru, grupurile de dezbatere ale cetățenilor europeni își vor încheia activitatea în februarie. Iar plenara finală va fi probabil programată pentru începutul lunii aprilie. Ulterior, Comitetul Executiv va întocmi și va publica concluziile plenarei conferinței și va prezenta rezultatul final al conferinței în cadrul unui raport care va fi supus Președinției comune și celor trei instituții. Prin urmare, va fi nevoie de un follow-up mai intens odată ce partea oficială a conferinței se apropie de final, pentru vor exista reacții la raport, iar procesul democratic în UE trebuie consolidat și pe mai departe. Acest proces ar putea fi finalizat înainte de sfârșitul președinției franceze a Consiliului.
Cine coordonează Conferința privind viitorul Europei?
Conferința are loc sub autoritatea celor trei instituții principale ale UE, reprezentate de Președintele Parlamentului European, Președintele Consiliului și de Președintele Comisiei, care formează Președinția Comună.
Președinția Comună este sprijinită de un comitet executiv, care este coprezidat de cele trei instituții UE și anume: VP Šuica, Guy Verhofstadt, membru al Parlamentului European, și Clément Beaune, Secretar de Stat pentru Afaceri Europene pentru Președinția Consiliului francez.
Activitatea comitetului executiv este susținută de un secretariat comun, de dimensiuni limitate, format dintr-un număr egal de reprezentați oficiali ai celor trei instituții implicate.
AUTOR: Krzysztof Nowaczek
Membru al Secretariatului Comun CoFE