Comisia Europeană a publicat recent cifre preliminare privind decesele din accidente rutiere pentru anul 2021.
Se estimează că 19 800 de persoane au murit anul trecut în accidente rutiere, ceea ce înseamnă o creștere cu 1 000 (+ 5 %) față de 2020, dar reprezintă totuși cu aproape 3 000 (-13 %) de decese mai puțin față de perioada anterioară pandemiei (2019). Obiectivul global este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat o scădere de 36 %.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Pe măsură ce nivelurile traficului revin la normalitate, trebuie să ne asigurăm că nu ne întoarcem la numărul de decese de dinainte de pandemie pe șoselele noastre. La nivelul UE, vom face eforturi prin finanțare, legislație și activități de informare pentru a contribui la realizarea unui „sistem sigur” format dintr-o infrastructură mai sigură, vehicule mai sigure, o utilizare mai sigură a drumurilor și o mai bună asistență post-accident. Dar aceasta este o responsabilitate comună cu statele membre, cu industria de resort și cu toți participanții la trafic. Orice deces sau accidentare gravă pe șoselele noastre poate fi evitată.”
Imagine contrastantă pe drumurile din UE
La nivelul UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a crescut cu 5 % față de anul precedent, deși comparațiile cu 2020 sunt puternic influențate de tiparele de trafic din fiecare țară pe perioada pandemiei. Între 2019 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 17 %.
Clasamentul global [1] al ratelor mortalității pe țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (93/milion) a raportat cea mai mare rată în 2021. Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori.
Pe baza cifrelor preliminare, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat în 2021 cel mai scăzut număr de decese din accidente rutiere înregistrat vreodată.
Comparativ cu anul anterior pandemiei, 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a scăzut cu 13 %, cele mai mari scăderi, de peste 20 %, înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia și Lituania. În schimb, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia și Finlanda au înregistrat creșteri ale numărului de decese rutiere.
Cele mai afectate grupuri
Datele disponibile pentru 2020 [2] oferă o imagine a tipului de participanți la trafic implicați în accidente mortale și a locațiilor acestora și indică sexul și vârsta victimelor.
În total, 52 % dintre decesele rutiere s-au produs pe drumuri rurale, 40 % în zonele urbane și 8 % pe autostrăzi. Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43 % din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20 %, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 18 % și bicicliștii 10 % din totalul deceselor.
În zonele urbane, modelul este foarte diferit, pietonii (37 %) reprezentând cea mai mare parte a victimelor. Întrucât utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți reprezintă 18 %, iar numărul de bicicliști (14 %) care sunt omorâți crește, înseamnă că aproape 70 % din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor.
Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %). Persoanele în vârstă (65+) au reprezentat peste un sfert (28%) din totalul deceselor, deși, în mod proporțional, mai mulți tineri sunt uciși în trafic. În timp ce 12 % dintre persoanele ucise pe drumurile din UE aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7 % din populația UE. Astfel, statisticile ne arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.
Context
UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50 % până în 2030 a deceselor în urma accidentelor rutiere – și, pentru prima dată, și a accidentărilor grave. Acest obiectiv a fost stabilit în Planul de acțiune al Comisiei pentru siguranța rutieră și în Cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri în materie de siguranță rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”). În acest scop, au fost definiți indicatori-cheie de performanță pentru vehicule, șosele și acostamente sigure; utilizarea drumurilor în condiții de siguranță, inclusiv limite de viteză sigure, sobrietatea la volan, prevenirea neatenției la volan și utilizarea centurilor de siguranță și a echipamentelor de protecție și asistență rapidă și eficace în urma unui accident.
Primele rezultate pentru indicatorii-cheie de performanță vor fi prezentate în cadrul Conferinței UE privind rezultatele în materie de siguranță rutieră, care va avea loc la 18 octombrie 2022. Acest eveniment bienal reunește factori de decizie, societatea civilă și profesioniști din domeniul siguranței rutiere pentru a evalua situația actuală a siguranței rutiere în UE și care sunt următorii pași necesari pentru a realiza „Viziunea zero”.
Siguranța rutieră a fost totodată un element esențial al recentelor inițiative ale politicii de mobilitate a UE, printre care Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă, propunerea Comisiei pentru o revizuire a Regulamentului TEN-T și Cadrul pentru mobilitate urbană.
UE se află în avangarda celui de-al doilea deceniu de acțiune pentru siguranța rutieră, proclamat de ONU pentru 2021-2030 în august 2020.