Vineri, 18 noiembrie, Comisia a aprobat Raportul privind progresele înregistrate în direcția realizării spațiului european al educației.
Monitorul educației și formării: Raportul de țară pentru România (EN)
Raportul face bilanțul inițiativelor UE aflate în curs de desfășurare și al tendințelor actuale legate de progresele înregistrate în direcția realizării obiectivelor la nivelul UE în domeniul educației și formării și stabilește, totodată, sarcinile de executat înainte de momentul important reprezentat de anul 2025.
Cele 40 inițiative în curs la nivelul UE cuprind acțiuni strategice de politică, de la învățarea mixtă la învățarea pentru dezvoltare durabilă și strategia europeană pentru universități, precum și proiecte finanțate de UE, cum ar fi Academiile pentru cadrele didactice, coaliția în domeniul educației privind clima și centrele de excelență profesională. De asemenea, se desfășoară acțiuni ulterioare activității grupurilor de experți, cum ar fi cele privind dezinformarea sau investițiile de calitate, precum și măsuri pentru ca programul Erasmus + și Corpul european de solidaritate să devină mai favorabile incluziunii. Grație unui angajament comun față de realizarea spațiului european al educației, inițiativele respective consolidează acțiunile întreprinse de statele membre.
Această abordare comună la nivel național și UE a fost deosebit de eficace în a răspunde noilor provocări cu care s-au confruntat sistemele de educație și formare ale UE în ultimii doi ani: pandemia de COVID-19 și primirea cursanților și a profesorilor refugiați din cauza războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Cadrul strategic consolidat, care reunește statele membre și principalele părțile interesate, a permis punerea în comun a cunoștințelor și a resurselor, o partajare organizată a bunelor practici și implementarea unor soluții concrete.
Monitorul educației și formării ce însoțește acest raport indică exemple de progrese în direcția realizării obiectivelor la nivelul UE: rata de părăsire timpurie a școlii este în scădere, iar ratele de absolvire a învățământului terțiar și de participare la educația și îngrijirea timpurie sunt în creștere. Totodată, apar semnale de avertizare care indică necesitatea unor eforturi sistemice pe termen mai lung de a îmbunătăți echitatea în domeniul educației și de a găsi soluții pentru deficitul de cadre didactice. Noi indicatori la nivelul UE în ambele domenii vor sprijini politicile bazate pe date concrete și învățarea reciprocă.
Datorită programului Erasmus+, mecanismului de redresare și reziliență și fondurilor politicii de coeziune a UE, se estimează că totalitatea cheltuielilor efectuate de UE pentru educație și competențe între 2021 și 2027 se va tripla față de perioada 2014-2020. Prin urmare, concentrarea asupra implementării, a investițiilor de calitate, a absorbției și a monitorizării riguroase a progreselor realizate de statele membre este esențială în anii următori pentru consolidarea reformelor sistemice și creează un impact pozitiv asupra cursanților, a cadrelor didactice, a economiei și a societăților noastre.