Ieri, 22 martie, Comisia a adoptat o nouă propunere privind norme comune de promovare a reparării bunurilor, care le vor permite consumatorilor să facă economii și vor sprijini obiectivele Pactului verde european prin reducerea deșeurilor.
În ultimele decenii, atunci când un produs se defecta, acesta era mai degrabă înlocuit decât reparat, iar consumatorii nu au primit suficiente stimulente pentru a-și repara bunurile la expirarea garanției legale. Propunerea le va permite consumatorilor să repare mai ușor și mai ieftin produsele, în loc să cumpere unele noi. În plus, o cerere mai mare în aceste sens va da un impuls sectorului reparațiilor, stimulându-i în același timp pe producători și vânzători să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile.
Propunerea de astăzi va asigura faptul că mai multe produse sunt reparate înainte să expire garanția legală și că, totodată, consumatorii au la dispoziție opțiuni mai simple și mai ieftine de reparare a produselor care pot fi reparate din punct de vedere tehnic (cum ar fi aspiratoarele sau, în curând, tabletele și telefoanele inteligente) atunci când garanția legală a expirat sau când bunul nu mai funcționează din cauza uzurii.
Noi măsuri pentru promovarea și facilitarea reparațiilor și a reutilizării
Propunerea introduce un nou „drept la reparare” pentru consumatori, atât înainte de expirarea garanției legale, cât și după expirarea acesteia.
Înainte de expirarea garanției legale, vânzătorii vor fi obligați să ofere reparații, cu excepția cazului în care acestea sunt mai costisitoare decât înlocuirea produsului.
După expirarea garanției legale, consumatorii vor avea la dispoziție un nou set de drepturi și instrumente pentru ca repararea să devină o opțiune ușoară și accesibilă:
- dreptul consumatorilor de a solicita producătorilor, în temeiul legislației UE, repararea produselor care pot fi reparate din punct de vedere tehnic, cum ar fi o mașină de spălat rufe sau un televizor. Astfel, consumatorii vor avea întotdeauna la cine să apeleze atunci când optează să își repare produsele, iar producătorii vor fi încurajați să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile;
- obligația producătorilor de a-i informa pe consumatori cu privire la produsele pe care sunt obligați să le repare ei înșiși;
- o platformă online pentru găsirea de reparatori, care să îi pună în legătură pe consumatori cu reparatorii și cu vânzătorii de bunuri recondiționate din zona în care locuiesc. Platforma va permite efectuarea de căutări în funcție de zonă și de standardele de calitate, ajutându-i pe consumatori să găsească oferte atractive și sporind vizibilitatea reparatorilor;
- un formular european de informații privind repararea, pe care consumatorii îl vor putea solicita oricărui reparator, care va oferi transparență în ceea ce privește condițiile și prețul reparațiilor și va facilita compararea de către consumatori a ofertelor de reparații;
- va fi elaborat un standard european de calitate pentru serviciile de reparații, pentru a-i ajuta pe consumatori să îi identifice pe reparatorii care se angajează să asigure o calitate mai bună. Acest standard de „reparare ușoară” va fi deschis tuturor reparatorilor din întreaga UE care doresc să se angajeze să respecte standarde minime de calitate, de exemplu pe baza duratei sau a disponibilității produselor.
Etapele următoare
Propunerea Comisiei trebuie să fie adoptată de Parlamentul European și de Consiliu.
Context
Un sondaj Eurobarometru recent a arătat că 77 % dintre europeni simt că au o responsabilitate personală de a acționa pentru a limita schimbările climatice. Se aruncă produse care sunt adesea viabile și care pot fi reparate, dar care sunt adesea aruncate prematur, fapt care produce 35 de milioane de tone de deșeuri, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 261 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră în UE în fiecare an. De asemenea, se estimează că înlocuirea produselor în locul reparării lor îi costă pe consumatori aproape 12 miliarde EUR pe an. În plus, se estimează că inițiativa va genera creștere economică și investiții în UE în valoare de 4,8 miliarde EUR.
Adesea, consumatorii consideră însă că repararea este dificilă. Inițiativa privind „dreptul la reparare” completează o serie de alte propuneri prezentate de Comisie pentru realizarea unui consum durabil pe parcursul întregului ciclu de viață al unui produs, stabilind cadrul pentru un adevărat „drept la reparare” în întreaga UE.
Prezenta propunere face parte din obiectivul mai larg al Comisiei Europene de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Acest lucru se poate întâmpla numai dacă atât consumatorii, cât și întreprinderile consumă și produc într-un mod mai durabil.
Propunerea privind „dreptul la reparare” a fost anunțată în Noua agendă privind consumatorii și în Planul de acțiune privind economia circulară. Propunerea abordează obstacolele care îi descurajează pe consumatori să repare produsele din cauza inconvenientelor, a lipsei de transparență sau a accesului dificil la serviciile de reparații. Prin urmare, se încurajează repararea ca opțiune de consum mai durabil, care contribuie la obiectivele climatice și de mediu din cadrul Pactului verde european.
Prezenta inițiativă completează alte instrumente care urmăresc obiectivul Pactului verde european privind consumul durabil prin reparare. În ceea ce privește oferta, Regulamentul privind proiectarea ecologică a produselor sustenabile promovează posibilitatea de reparare a produselor în faza de producție. În ceea ce privește cererea, propunerea de Directivă privind consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi le permite consumatorilor să ia decizii de cumpărare în cunoștință de cauză la punctul de vânzare. Prezenta propunere consolidează partea referitoare la cerere prin promovarea reparațiilor în etapa postvânzare. Împreună, cele trei inițiative acoperă întregul ciclu de viață al unui produs, completându-se și consolidându-se reciproc.
În plus, grație inițiativei privind susținerea cu dovezi a declarațiilor de mediu, adoptată tot astăzi, consumatorii vor putea sprijini mai ușor tranziția verde prin produsele pe care aleg să le cumpere, iar întreprinderile nu vor mai putea face declarații înșelătoare cu privire la avantajele ecologice ale produselor și serviciilor pe care le oferă. Prezenta inițiativă completează, de asemenea, Propunerea privind consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi, care stabilește cadrul orizontal pentru combaterea dezinformării ecologice.