Sari la conținut
Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Comisia aprobă o schemă de ajutoare de stat notificată de România în valoare de 126 de milioane EUR

Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă notificată de România în valoare de 126 de milioane EUR pentru a sprijini investițiile în porturile care se confruntă cu o creștere a fluxurilor comerciale ca urmare a războiului declanșat de Rusia împotriva Ucrainei. Măsura facilitează fluxurile comerciale înspre și dinspre Ucraina, în concordanță cu obiectivele planului de acțiune al UE pentru culoarele de solidaritate.

Schema notificată de România

România a notificat Comisiei planurile sale de a sprijini întreprinderile care își desfășoară activitatea în anumite porturi din România să investească în instalații suplimentare de manipulare sau depozitare pentru prelucrarea mărfurilor care au fost deviate de la rutele lor comerciale normale din cauza războiului Rusiei împotriva Ucrainei și a imposibilității de a folosi rutele directe de export maritim ale Ucrainei. Schema, cu un buget de 126 de milioane EUR (aproximativ 626 de milioane RON), se va derula până la 31 decembrie 2024.

În cadrul schemei, ajutorul va lua forma unor granturi de până la 10 milioane EUR pentru societățile de logistică ce își desfășoară activitatea în porturile maritime și interioare românești situate pe: (i) granița estică a UE (Constanța, Galați, Giurgiu); (ii) canalul Dunăre-Marea Neagră (Poarta Albă, Midia și Năvodari); (iii) canalul Sulina sau porturile „satelit” ale Constanței (Midia și Mangalia). Ajutorul nu poate depăși valoarea cea mai mică dintre următoarele cuantumuri: (i) 10 milioane EUR pe beneficiar, (ii) deficitul de finanțare sau (iii) 65 % din costurile eligibile ale proiectului.

Măsura va fi finanțată parțial din fondurile de coeziune ale UE și va contribui la funcționarea culoarelor de solidaritate UE-Ucraina prin facilitarea fluxurilor comerciale înspre și dinspre Ucraina.

Evaluarea Comisiei

Comisia a evaluat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, în special al articolului 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care permite statelor membre să sprijine dezvoltarea anumitor activități economice în anumite condiții.

Comisia a constatat că:

Ajutorul este necesar și adecvat pentru a genera investiția, care nu ar fi putut fi realizată în absența ajutorului, deoarece nici un investitor de pe piață, nici vreo instituție financiară nu ar fi finanțat-o în condiții comerciale din cauza incertitudinilor legate de războiul provocat de Rusia și de caracterul temporar al fluxurilor comerciale pe care acesta le-a creat.
Ajutorul este proporțional și limitat la minimul necesar pentru a genera investițiile. Mai mult, nivelul ajutorului se bazează pe un deficit de finanțare dovedit. Operatorii pot primi numai acele ajutoare care sunt indispensabile pentru a acoperi costurile suplimentare aferente echipamentelor și depozitării necesare pentru manipularea mărfurilor deviate de la rutele lor comerciale normale.
Efectele pozitive ale ajutorului compensează eventualele efecte negative asupra concurenței și a schimburilor comerciale dintre statele membre ale UE. Fluxurile comerciale în cauză au apărut în mod natural în porturile cele mai apropiate din punct de vedere geografic de Ucraina și vor dispărea după soluționarea crizei.

Având în vedere aceste considerente, Comisia a aprobat schema notificată de România în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.