Comisia a publicat recent cifre preliminare pentru 2022 privind decesele cauzate de accidente rutiere.
Anul trecut, aproximativ 20 600 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere, ceea ce reprezintă o creștere de 3 % față de 2021, pe fondul reluării nivelurilor de trafic după pandemie. Aceasta reprezintă însă cu 2 000 mai puține decese (-10 %) în raport cu 2019, anul care a precedat pandemia. Obiectivul UE și ONU este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030.
Tendințe contrastante între statele membre
La nivelul întregii UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2022 a crescut cu 3 % față de anul precedent, nu în ultimul rând ca urmare a reluării nivelurilor de trafic după pandemie. Este important de remarcat faptul că multe dintre câștigurile obținute pe perioada pandemiei de COVID-19 (inclusiv o scădere de 17 % între 2019 și 2020) s-au păstrat. În comparație cu 2019, numărul deceselor din 2022 a scăzut cu 10 %.
Cu toate acestea, statele membre au înregistrat progrese inegale. Cele mai mari scăderi, de peste 30 %, au fost raportate în Lituania și Polonia. Danemarca a înregistrat, de asemenea, o scădere de 23 %. În schimb, în ultimii trei ani, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în țări precum Irlanda, Spania, Franța, Italia, Țările de Jos și Suedia a rămas relativ stabil sau a crescut¹ .
Clasamentul general al ratelor de decese la nivel de țară nu s-a schimbat semnificativ de la începutul pandemiei, cele mai sigure drumuri rămânând cele din Suedia (21 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (26 per milion), în timp ce România (86 per milion) și Bulgaria (78 per milion) au raportat cele mai ridicate rate de decese în 2022. Media UE a fost de 46 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori.
Cele mai afectate grupuri
Pe baza datelor disponibile pentru 2021 (nu sunt încă disponibile date detaliate pentru 2022) în întreaga UE, 52 % din decesele cauzate de accidente rutiere au avut loc pe drumurile rurale, față de 39 % pe drumurile din zonele urbane și 9 % pe autostrăzi. Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (78 %). Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 45 % din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 18 %, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 19 % și bicicliștii 9 % din totalul deceselor.
Cu toate acestea, în zonele urbane, modelul este foarte diferit, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști și utilizatori de vehicule motorizate cu două roți) reprezentând puțin sub 70 % din totalul deceselor. În zonele urbane, decesele cauzate de accidente rutiere au loc în proporție covârșitoare ca urmare a unor accidente în care sunt implicate autoturisme și camioane și, prin urmare, este evidentă necesitatea de a îmbunătăți protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.
Deși ponderea crescută a ciclismului în mixul de mobilitate în multe state membre este extrem de binevenită, o cauză serioasă de îngrijorare o reprezintă tendința crescândă a numărului de bicicliști uciși pe drumurile din UE. Acesta este singurul grup de participanți la trafic în cazul căruia nu se observă o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, fapt care poate fi pus mai ales pe seama lipsei persistente a unei infrastructuri bine echipate. De exemplu, în 2022, cifrele preliminare pentru Franța indică o creștere cu 30 % a numărului de decese printre bicicliști în raport cu 2019.
Context
În 2018, UE și-a stabilit obiectivul de reducere cu 50 % până în 2030 a deceselor cauzate de accidente rutiere – și, pentru prima dată, și a accidentărilor grave. Acest obiectiv a fost stabilit în Planul de acțiune al Comisiei pentru siguranța rutieră și în Cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care au definit, de asemenea, planuri în materie de siguranță rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).
Siguranța rutieră a constituit totodată un element esențial al recentelor inițiative ale politicii de mobilitate a UE, printre care Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă, propunerea Comisiei pentru o revizuire a Regulamentului TEN-T și Cadrul pentru mobilitate urbană.
UE se află în avangarda celui de-al doilea deceniu de acțiune pentru siguranța rutieră, proclamat de ONU pentru 2021-2030 în august 2020.
În săptămânile următoare, Comisia va prezenta un pachet de propuneri care să abordeze siguranța rutieră dintr-o gamă diversă de unghiuri pentru a face drumurile europene și mai sigure.
Informații suplimentare
Statistici mai detaliate privind siguranța rutieră în 2022EN•••
Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori – date preliminare pentru 2022
|
Rata per milion de locuitori |
Schimbare de % în 2022 față de: |
|||||
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2021 |
2019 |
Media 2017-2019 |
UE-27 |
51 |
42 |
45 |
46 |
3 % |
-10 % |
-11 % |
Belgia |
56 |
43 |
45 |
52 |
16 % |
-7 % |
-3 % |
Bulgaria |
90 |
67 |
81 |
78 |
-5 % |
-15 % |
-17 % |
Cehia |
58 |
48 |
50 |
50 |
-1 % |
-15 % |
-15 % |
Danemarca |
34 |
28 |
22 |
26 |
18 % |
-23 % |
-15 % |
Germania |
37 |
33 |
31 |
34 |
9 % |
-8 % |
-12 % |
Estonia |
39 |
44 |
41 |
38 |
-9 % |
-4 % |
-10 % |
Irlanda |
29 |
30 |
27 |
31 |
14 % |
11 % |
9 % |
Grecia |
64 |
54 |
57 |
58 |
1 % |
-11 % |
-13 % |
Spania |
37 |
29 |
32 |
36 |
12 % |
-2 % |
-5 % |
Franța |
50 |
39 |
45 |
49 |
11 % |
0 % |
-2 % |
Croația |
73 |
58 |
72 |
71 |
-6 % |
-7 % |
-13 % |
Italia |
53 |
40 |
49 |
53 |
9 % |
-2 % |
-5 % |
Cipru |
59 |
54 |
50 |
42 |
-16 % |
-27 % |
-26 % |
Letonia |
69 |
73 |
78 |
60 |
-24 % |
-15 % |
-19 % |
Lituania |
67 |
63 |
53 |
43 |
-19 % |
-35 % |
-35 % |
Luxemburg |
36 |
42 |
38 |
40 |
8 % |
18 % |
-6 % |
Ungaria |
62 |
47 |
56 |
56 |
-1 % |
-10 % |
-13 % |
Malta |
32 |
21 |
17 |
50 |
189 % |
63 % |
47 % |
Țările de Jos |
34 |
30 |
29 |
35 |
20 % |
4 % |
7 % |
Austria |
47 |
39 |
41 |
41 |
2 % |
-11 % |
-11 % |
Polonia |
77 |
66 |
59 |
51 |
-14 % |
-34 % |
-33 % |
Portugalia |
67 |
52 |
54 |
63 |
16 % |
-5 % |
-2 % |
România |
96 |
85 |
92 |
86 |
-8 % |
-12 % |
-14 % |
Slovenia |
49 |
38 |
54 |
40 |
-25 % |
-17 % |
-14 % |
Slovacia |
50 |
45 |
45 |
46 |
0 % |
-8 % |
-8 % |
Finlanda |
38 |
40 |
41 |
34 |
-16 % |
-10 % |
-18 % |
Suedia |
22 |
20 |
20 |
21 |
5 % |
0 % |
-17 % |
Elveția |
22 |
26 |
23 |
31 |
35 % |
44 % |
25 % |
Norvegia |
20 |
17 |
15 |
23 |
55 % |
15 % |
16 % |
Islanda |
17 |
22 |
24 |
24 |
0 % |
50 % |
-33 % |
Cifrele pentru 2022 se bazează pe date preliminare pentru majoritatea țărilor și vor face obiectul unor modificări în momentul publicării datelor finale în toamna anului 2023. Estimările pentru 2022 acoperă întregul an și toate tipurile de drumuri și se referă la decese în decurs de 30 de zile, dar pentru țările de mai jos aceste estimări se bazează pe date parțiale: Germania și Grecia (date pe 11 luni pentru fiecare țară), Belgia și Ungaria (date pe 9 luni pentru fiecare țară), Spania (drumuri rurale), Țările de Jos (date parțiale; de asemenea, numărul deceselor înregistrate de poliție este subraportat cu aproximativ 10-15 %), Portugalia (decese în decurs de 24 de ore), Elveția (date pe 6 luni). Nu există date pentru Liechtenstein pentru 2022.
Datele pentru 2022 sunt comparate cu trei perioade: 2021 (anul precedent), 2019 (anul de referință pentru obiectivul de reducere cu 50 % a numărului de decese până în 2030) și media pentru perioada 2017-19 (pentru a ține seama de fluctuațiile din țările mici). Variațiile procentuale din tabel sunt calculate pe baza numărului absolut de decese, nu pe baza ratei mortalității la un milion de locuitori.