În urmă cu doi ani, Comisia a creat coridoarele de solidaritat în colaborare cu Ucraina și cu Republica Moldova, pentru a îmbunătăți rutele de transport dintre UE, Ucraina și Republica Moldova ca răspuns la invadarea ilegală a Ucrainei de către Rusia.
Create inițial pentru evitarea blocadei impuse de Rusia în Marea Neagră asupra exporturilor ucrainene de cereale, coridoarele de solidaritate au evoluat pentru a acoperi comerțul din toate sectoarele. Ele permit Ucrainei și Republicii Moldova să exporte diverse mărfuri către piețele mondiale, garantând în același timp faptul că importurile esențiale ajung în Ucraina. Pe termen lung, aceste coridoare vor juca un rol esențial în reconstrucția Ucrainei și în integrarea sa deplină în piața unică a UE.
Până în prezent, coridoarele de solidaritate au facilitat exportul a peste 136 de milioane de tone de mărfuri ucrainene, în special cereale, minereuri și oțel. Ele au permis, de asemenea, importul a peste 52 de milioane de tone de produse esențiale, precum combustibil, vehicule, îngrășăminte și ajutor militar și umanitar. Aceste coridoare acoperă regiunea Dunării, Polonia, țările baltice și regiunea Mării Adriatice, utilizând căile ferate, căile rutiere și căile navigabile interioare. Deși coridorul ucrainean al Mării Negre, înființat în toamna anului 2023, este esențial, Dunărea și coridorul Polonia-țările baltice rămân de asemenea cruciale pentru importuri, în timp ce Marea Adriatică joacă un rol major în exporturile de produse neagricole ale Ucrainei.
Comisia Europeană și instituțiile financiare internaționale au mobilizat peste 2 miliarde EUR pentru aceste coridoare. În decursul ultimilor doi ani, Comisia a coordonat autoritățile și comunitatea transporturilor din UE, din Ucraina și din Republica Moldova pentru a elimina barierele administrative și de infrastructură și pentru a îmbunătăți eficacitatea schimburilor comerciale. Printre priorități se numără gestionarea traficului, procedurile la frontieră și investițiile în infrastructuri și în echipamente logistice. Proiectele majore, precum ameliorarea navigației pe Dunăre și pe Canalul Sulina în direcția Mării Negre, au contribuit la tranziția către un sistem feroviar european interoperabil.
Adina Vălean, comisarul pentru transporturi, a declarat: „Acum doi ani, coridoarele de solidaritate au reorganizat rutele logistice din Europa de Est pentru a permite economiei Ucrainei și celei a Republicii Moldova să funcționeze și să evite o criză alimentară mondială. Până în prezent, ele au generat venituri de aproximativ 50 de miliarde EUR pentru economia ucraineană. În același timp, ele consolidează legăturile economice ale Ucrainei cu UE, cu importuri în valoare de aproximativ 107 miliarde EUR până în prezent. UE a investit în infrastructura de transport din Polonia, din Slovacia, din Ungaria, din România, din Ucraina și din Republica Moldova, ancorând aceste două ultime țări în piața unică și în spațiul de transport al UE. Coridoarele de solidaritate sunt și vor rămâne o opțiune sigură pentru comerțul Ucrainei și al Republicii Moldova cu restul lumii. ”